اکنون نگاهی دقیق تر به آنچه بازاریابی می نامیم در شرایط عملی تر می اندازیم. چگونه محصولی را از از تئوری تا به صورت عملی بازاریابی می کنید؟

توسعه محصول

ابتدا در چهار پی بازاریابی که شناسایی شده است، انتخاب و توسعه محصول را برسی می کنیم. فرض کنید که شما در حال ایده پردازی برای تولید محصولی جدید هستید، در حالی که دارید قهوه صبح خود را می خورید.


این یک روند ضروری برای بازاریابی است، زیرا شما نمیتوانید به سادگی اولین ایده ای که به ذهن تان می رسد را عملی کنید و امیدوار باشید که این کار درست از آب در آید یا حتی بدتر اینکه فکر کنید که با بازاریابی خوب یا تبلیغاتی که انجام می دهید، در آن کار موفق خواهید شد.


برای موفقیت محصول در بازار، باید با یک محصول خوب شروع کنید. و یک محصول خوب، صرفا یک محصول با کیفیت خوب نیست، بلکه یک محصول مناسب برای بازار است.


به همین دلیل اولین گام بازاریابی تحقیق بازار است. قبل از اینکه شروع به اجرای وحشی کنید با ایده شما مانند یک جفت قیچی، ابتدا باید این ایده را تأیید کنید.


آیا ایده شما برای یک محصول یا خدمات منحصر به فرد است یا آیا در بازار موجود است؟ اگر در حال حاضر وجود دارد، وضعیت فعلی آن چیست؟ چگونه ارائه می شود و چگونه مشتریان آن را درک می کنند؟

آیا در محصولات کنونی موجود در بازار وجود دارد که معایب و یا نقایص عمده ای را در بر دارد که ایده شما حل شود؟ اگر چنین است، چطور؟

چه چیزی محصول شما را منحصر به فرد می کند و چرا مشتریان آن را بیش از یک محصول دیگر ترجیح می دهند؟

آیا در بازار برای محصولات جدید وجود دارد یا شرکت های بزرگی که در حال حاضر میدان را اشباع کرده اند؟


بسیاری از این سوالات بر روی نکات برجسته تجاری که شما باید آنها را در نظر بگیرید، نیز تحت تاثیر استراتژی بازاریابی خود قرار می گیرند. شما می خواهید برای جلوگیری از ایجاد یک محصول که تقاضای آن کم است یا سعی کنید با یک محصول ثابت از یک شرکت بزرگ و بسیار شناخته شده رقابت کنید، این است که اگر انتظار داشته باشید که در تلاش های بازاریابی خود موفق شوید.


بازاریابی از لحظه ای شروع می شود که فکر می کنید در مورد محصول خود فکر می کنید و فکر می کنید که چگونه این محصول را به بازار عرضه کنید.


قیمت گذاری

هنگامی که تحقیقات بازار خود را انجام داده اید و ایده محصول خود را به طور کامل توسعه داده اید، گام بعدی ایجاد قیمت محصول یا سرویس شما است.


تعیین قیمت محصول شما به طور تصادفی اتفاق نمی افتد و عوامل بسیاری وجود دارد که باید توجه داشته باشید که بازاریابی محصول شما را تحت تاثیر قرار می دهد.


اولین و واضح ترین سوال برای این سوال این است: چقدر زمان و کار شما برای ایجاد محصول خود به شما هزینه می دهد تا بتوانید حاشیه سود خود را ایجاد کنید؟


اما شما همچنین باید قیمت محصولات مشابه در بازار را در نظر بگیرید. شما نمیتوانید قیمت خود را سه برابر قیمت یک محصول مشابه در بازار به دست بیاورید. نه اگر مزیت های عمده ای را نسبت به محصولات رقبای خود نداشته باشد و یا اگر به نام تجاری با نام تجاری بالا نرسیده باشد که می تواند قیمت آن را بازگرداند.


و درست همانطور که نمیخواهید محصول خود را بیش از حد بپردازید، همچنین میبایست مراقب باشید که تلاش خود را کمتر نکنید.


اول از همه، اگر شما محصول خود را در قیمت پایین قیمت گذاری می کنید، به جای اینکه از فروش خود پول بدست آورید، می توانید پول را از دست بدهید. اما عواقب دیگری نیز وجود دارد. افراد ممکن است به طور خودکار فکر کنند که محصول شما کم کیفیت است. یا ممکن است فکر کنند که باید معیوب یا مشکلی باشد.


انتخاب قیمت مناسب برای محصول شما برای ورود به بازار خود در سطح مناسب و بازاریابی محصول با موفقیت بسیار مهم است.


کمپین تبلیغاتی

این بخشی از بازاریابی است که شناخته شده ترین عناصر بازاریابی است و بسیاری از مردم به اشتباه کل بازاریابی را کمپین تبلیغاتی می دانند. اما کمپین تبلیغاتی تنها بخشی از استراتژی بازاریابی شماست، و بخش مهمی نیز هست.


تبلیغات محصولات یا خدمات شما می تواند شامل تبلیغات پرداخت شده باشد، همانطور که در بالا ذکر شد، اما می تواند و باید شامل اقدامات دیگری همچون:


صحبت کردن در مورد محصول خود را در رسانه های اجتماعی چه در راه مستقیم یا غیر مستقیم تبلیغاتی.

مشارکت با افراد دیگر در مورد محصول شما (یا محصولات مرتبط با شما) در رسانه های اجتماعی صحبت می کنند.

پاسخ به سوالات مشتری و ارائه خدمات بی نظیر مشتری (به این خاطر که آنچه که مشتریان شما در مورد محصولات و خدمات شما به دیگران می گویند تاثیر بیشتری روی تلاش های بازاریابی شما نسبت به هر مبلغ تبلیغاتی پرداخت می شود).

دادن نمونه های رایگان یا آزمایشات محصولات یا خدمات خود را به منظور افزایش اعتماد با مشتریان بالقوه.

ارسال یک خبرنامه هفتگی و / یا به طور منظم در مورد مسائل مربوط به مشتریان (که همیشه به طور صریح تبلیغاتی یا خودکاری نیستند) برای توسعه و ارتقاء اعتماد و ارتباط با مشتریان خود وبلاگ نویسی کنید.

در حال حاضر به عنوان یک حامی یا شرکت کننده در حوادث ایده آل که مشتریان ایده آل خود را علاقه مند هستند، اما ممکن است به طور مستقیم به محصول و یا صنعت شما مربوط نیست. (به همین دلیل، به عنوان مثال، ورزش های انرژی اغلب حامیان مالی یا محصولات رایگان در حوادث و مسابقات تناسب اندام هستند.)

همکاری با سایر صاحبان کسب و کار در زمینه های مرتبط و ارائه محصولات یا خدمات خود را به عنوان بسته های مکمل برای آنها. (به عنوان مثال، اگر شما فیلم ها را برای دوره های آنلاین ایجاد می کنید، می توانید با یک مربی که درمورد نحوه ایجاد دوره های آنلاین و ارائه خدمات خود به مخاطبان اولیه خود با قیمت تخفیف یا یک پیشنهاد مقدماتی آموزش می دهد)

به طور خلاصه، هر چیزی و هر آنچه که محصول یا خدمات شما را به بازار گسترده تر ارتقاء می دهد، چه از طریق هزینه های تبلیغاتی و چه از لحاظ رسمی با مشتریان بالقوه، بخشی از ارتقاء بازاریابی شما است.


محل توزیع

اگر مردم باید از طریق یک بیابان راه بروند و از طریق آب آشفته ها شنا کنند تا بتوانند به جایی که محصول شما در دسترس است، حدس بزنید چه اتفاقی می افتد؟ هیچکس نمی خرید و تمام تلاش های بازاریابی شما شکست خواهد خورد.


در دسترس بودن محصول شما در تمامی مکان های مناسب، قسمت نهایی بازاریابی شما را تشکیل می دهد. از آنجا که مشتریان باید بتوانند محصول خود را برای فروش در آنجا پیدا کنند که در آن مناسب برای آنها باشد.


آیا محصول شما باید در فروشگاه های محلی یا هر دو در دسترس باشد؟ جوانب مثبت و منفی هر کدام از گزینه ها چیست؟ مخاطب ایده آل شما چیست؟ افراد در یک جامعه محلی به عنوان مثال یک رویداد خاص یا یک بازار جهانی با یک سرگرمی خاص حضور دارند؟


پاسخ دادن به این سوالات (که می تواند بخشی از تحقیقات بازار اولیه شما باشد) و درک رفتار خرید مشتری ایده آل شما نقش مهمی در موفقیت یا شکست تلاش های بازاریابی شما ایفا خواهد کرد.